Little Babs

53263-154SVT sporten rapporterar att hockey nu drar in mer pengar än fotbollen. Att fotbollen har en distans till publiken som hockeyn inte har. Det är ju bara självklart.

Hockey har en närhet till publiken eftersom både spelare och åskådare är tjocka boskap.



Det var längesen ett band försöker vara Libertines så mycket som Mando Diao i nya singeln ”long before rock and roll”. Inte enbart den växlande sången men videon är så pinsamt fylld av Pete Doherty manér att jag blir vindögd.

Fast Mando Diao kan gärna göra vad de vill för min del. Så länge jag aldrig aldrig någonsin behöver lyssna på ”Mr Moon” igen. Där kan man tala om plåga.

 

Jag har väl länge vetat, såsom alla vet, att produktion har mer betydelse än talang. Britney Spears låter inte som Britney Spears utan vocoders och kraftigt uppbackande körer och pitchning. Men efter att ha fått en större inblick i produktionsarbetet (än vad jag hade förut, vilket var ingen inblick) så förstår jag att man behöver ju verkligen inte kunna någonting alls. Nu menar jag inte att vi inte kan spela, för det kan vi, men teoretiskt menat.


”Paris Hilton
kan inte sjunga live” sägs det, men många verkar inte förstå grejen. När det gäller talang inom sångare såsom Paris, Justin eller tamejfan Lill-Babs så är det knappast sången det handlar om. Sångtalang som begrepp är begränsat till operan och liknande institutioner. Paris är hatad för att hon är känd för att vara kändis. Men däri ligger talangen. Paris säljs som ett paket, på samma sätt som Christina Auguilera eller Shakira. Det handlar inte om cynism mot branschen utan snarare mot folket som köper det.


I varje högstadieskola finns det alldeles säkert dussintals med tjejer och killar som kan sjunga ”get your sexy back” precis som originalet. Men de är inte Justin. Justin Timberlakes talang är att han är Justin Timberlake. Därför satsar skivbolaget på att promota honom, därför kan Timbaland tänka sig att arbeta med skivan och därför vill radion spela honom. Kommer en helt ny artist och spelar den låten, mer eller mindre exakt som den låter, så kommer ingen bry sig.

Jag klagar dock inte på den. Den svänger. Och det gör Paris Hilton också.


Dessutom finns ”Lill-Babs” med i Microsoft Words ordlista. Där kan man tala om kändisskap. Britney har inte ens några stavningsförslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback