Love me or hate me

53263-240Jag säger en hel del irriterande saker på daglig basis.

En grej är att som respons på någons uttalande säga "du är en X". Exempelvis om någon säger "ska du inte ha tomater i köttfärsen" så är mitt svar "DU är en tomat" vilket är ett resultat av för mycket South Park.

Dessutom ligger mitt användande av frasen "som flickan sa" nästan på tourettes-nivå. Men dessa kan jag och förhoppningsvis folk i min omgivning leva med.

Det enda jag skulle behöva ändra på, det enda jag måste ändra på är mitt användande av "halloj" som hälsningsfras i tid och otid. Den ligger omedvetet i mig; om jag har tid att förbereda mig på att hälsa på folk så kan jag låta bli och säga något mer vuxet i stil med "hej" men hålla mig borta från fraser som inte klär mig, till exempel "tjena".

Men är jag inte förberedd på att en människa hälsar mig välkommen in i en butik eller dylikt så ler jag ändå nervöst och säger likförbannat "halloj" som någon fåne från Åsa-Nisse.

Jag kanske blir tvungen att montera ett hundhalsband som ger en liten citrondos upp i näsan varje gång jag är på väg att säga "halloj", bara så jag kan leva med mig själv.

Kommentarer
Postat av: Patrik2

Jag gillar gammelmodiga och out of fashion hälsningsfraser, speciellt i sms. Där använder jag dagligen, tjenixen, tjabba och halloj. Gör det till en grej så är det inte fult längre, utan lite sådär häftig retro. Och "du är en x" är emilys nya favorit, senast var jag en bärbar dator. Det fungerar till allt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback