Nordic Battle Group - point of no return (Tv3 21:00)

Förra året fick jag ett brev från försvarsmakten med en som vanligt lam logga och en uppmaning om att kämpa och ställa upp för mitt land. Brevet var så märkligt att jag har kvar det i en mapp, vilket är tur det för det kan bli fint att ta fram och skratta ännu mer åt i framtiden.

Nu har det nämligen blivit officiellt att denna styrka; Nordic Battle Group, nu läggs ner efter 6 månaders spänd väntan och 1 miljard kronor. I ett halvår har snaggade scouter alltså suttit och trott att de ska rycka ut i landets tjänst; eller snarare EU:s då det skulle fungera som en del av en insatsstyrka för den europeiska unionen.

Många europeiska länder har ställt sig tveksamma till styrkan och många har varit skit-peppade och nu betyder oenigheten att 1 miljard är åt skogen. Men jag är väldigt säker på att de pengarna ändå hade gått till något annat så jag skriver inte som en arg skattebetalare, trött och arg efter år av att ha byggt landet, utan är mest skadeglad inför tanken på en nordic battlegroup.
Alla organisationer som låter som en gammal Steven Seagal-film bör gå samma öde till mötes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback