Bojkott av OS

image374När jag först läste om att Thomas Bodström gjort ett "utspel" och att Sverige ska "bojkotta OS" så ägnade jag det ingen särskild uppmärksamhet.

Men när man kommit förbi Aftonbladets olika rubriker där man kallat på uppmärksamhet med ordalag som "krav" så ser det ut som en helt fruktansvärt vettig idé - "...Sverige [bör] bojkotta OS-invigningen och ceremonier och bara åka dit och hämta guldmedaljer"

Sammanfattat så kan man säga att:

* Sport och politik inte ska gå ihop.

* Invigningar och avslutningar är inte sport, det är propaganda

* Alltså borde man kunna skilja dem åt och bojkott borde inte gå i vägen för sportens "helighet"

Men SOK är envisa och kan nog inte avstå från att glänsa sig i den kinesiska solen.

Det vore annorlunda om det var någorlunda suddigt vad som pågick i konflikten. Dessutom är jag inte den som automatiskt är emot att odemokratiska stater får OS. Men under pågående konflikt och där det handlar om statsterror så måste man ändå någon gång kunna sätta ner en sportslig fot och inte bara blunda för precis allt som inte har med pingis att göra.

Kommentarer
Postat av: allie

riksdag och departement är ju inte påhittat. kolla länken på min sida.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback