yarr

Jag får tillbaks min dator i veckan. Troligtvis.

För att fira detta har GP idag en artikel om LAN och som vanligt ligger en kille och sover framför sin dator efter att ha dygnat i 48 timmar.

Men det roliga är genusaspekten i det hela.

Counterstrike och World of Warcraft är spelen som gäller. Även för en del av de cirka tio tjejer som deltagit.
- Man kan gå hur långt som helst i dem och träffar spelare från hela världen. Jag har sovit max tre timmar, säger en sömndrucken Mira Lindgren.
Att tjejer väljer att delta blir allt vanligare.
- Nu är det definitivt fler tjejer som spelar. Det beror bland annat på att det nu finns andra spel som inte är våldsamma. Till exempel Guitarhero och olika dansmattespel, säger Åsa Högström som är IT-lärare.

Hon viker upp en dansmatta som kopplas till datorn och där det gäller att sätta ned de egna fötterna på rätt ruta i rätt ögonblick för att få sin datorfigur att ta de rätta dansstegen. Ett slags datornördarnas Let's dance.


Åsa - you riot grrrl you. Sisters are doin' it for themselves.

Kommentarer
Postat av: Stefan

HAHAHAHA! Men för allvarlets skull i artikeln måste man kommentera andra saker än herr Karlssons brilijanta förmåga att hitta saker som sätter ett leende på en ledbruten ungrares ansikte. Det måste vara oerhöööört bra att även tjejer hittar till LAN parties. Frågan är bara om det är de som introducerar spel utan våld eller om det är spelandet av spel med avsaknad på våld som ger mer tjejer? Hur det än förhåller sig så är jag glad över utvecklingen. Bra också att journalisten hittar dessa tjejer på LAN parties i artiklar efter artiklar som skrivs... år efter år. Det är viktigt med genus.

2008-03-03 @ 12:52:05
Postat av: Patrik

Jo frågan är ju som så klart om man bara ska vara glad att tjejer lanar eller om man ska kritisera hela grejen med att tjejer skall hålla sig till det som de är "födda till". Jag tror på det senare. Det är för fan förnedrande för människan att man inte i detta läge letar vidare efter en tjej som spelar CS utan att göra en grej av att hon är flicka. Eller åtminstone en kille som roleplayar en female belfrouge...

Postat av: Stefan

Precis min tanke. Killar som låtsas vara tjejer är skitspännande.

2008-03-04 @ 00:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback